Hvem er ChiCura, og hvad betyder navnet?

Udgivet: 2017-10-06 11:24:02
Kategorier: Interviews

Interview med Charlotte og Daniel Lavian, indehavere af designfirmaet ChiCura

Designfirmaet ChiCura blev etableret i 2015 og har siden da specialiseret sig med fotokunst på plakater og puder. Foruden det danske marked har ChiCura også fundet vej til det internationale marked, og firmaet har nu succes i både ind- og udland. De flotte designs passer perfekt ind i den minimalistiske boligindretning.

Navne: Charlotte Lavian & Daniel Lavian
Aldre: 34 og 37 år
Titler: Creative Director og Managing Director 
Instagramprofil: @chicura_design
Facebookprofil: ChiCuradesign

Fortæl om jer selv.
Vi slog pjalterne sammen i marts 2010, arbejdsmæssigt vel at mærke. Udover arbejdspartnere, har vi også dannet par i privaten siden 2007. Tanken om det selvstændige liv var i høj prioritering for os begge, så vi blev hurtigt enige om, at det skulle prøves af, trods de mange udfordringer vi var klar over at skulle gå i møde. Vi kommer hver især fra to vidt forskellige baggrunde, som gør, at vi tilsammen står stærkt. Daniel har den økonomiske og strategiske forretningsbaggrund. Efter sin uddannelse har han spillet en stor rolle i flere vækstfirmaer og er god til de mange bolde i luften. "God til de mange bolde i luften, gælder dog ikke i privaten" tilføjer Charlotte. Charlotte er fra den mere kreative, visuelle branche og har før 2010 været ansat i forskellige større fotografhuse. I dag er hun fotograf og billedbehandler.

Hvordan opstod idéen til ChiCura?
Den første virksomhed vi stiftede sammen i 2010 var fotografhuset CH Touch, som vi stadig kører den daglige drift af i dag. Fotografhuset har eget fotostudie i Herlev samt ansatte og står bag billeder til større danske og internationale brands. Efter at have arbejdet med forskellige brands en del år, voksede drømmen. Pludselig blev CH Touch springbrættet for et nyt brand, som vi begyndte at arbejde på sideløbene. Det skulle helt klart have noget at gøre med foto, design og kreativitet, da vi allerede havde skabt en perfekt grobund for dette. I februar 2015 blev ChiCura født…

Hvad betyder navnet ChiCura, og hvorfor har I valgt navnet?
Vores navn ChiCura er sammensat af to ord, som begge har meget stor betydning i forhold til de tanker og drømme, der ligger bag brandet. Chi kommer fra det kinesiske qi og betyder livsenergi. Cura er det latinske ord for omsorg. Altså omsorg for livet!

Hvordan vil I beskrive jeres designs?
Vores designs tager alle udgangspunkt i fotos, som vi selv har fotograferet. Billederne har efterfølgende fået en lettere eller omfattende billedbehandling. Hvert fotos er nøje udvalgt for på den måde at skabe kreative og detaljerede kunstneriske billeder med unikke budskaber. 

Hvilket produkt er I særligt glade for/stolte over?
Generelt har vi flere favoritter, da der er flere designs som på en eller anden måde har en speciel betydning for os. Men kronhjorterne (Dear Red Deer og Mr. Antlers) havde vi en speciel sjov oplevelse med: 
Det var en sen sommerdag i 2015. Vi gik en tur i dyreparken for at fotografere hjorte. Charlotte var max højgravid på dette tidspunkt, og vi havde gået i flere timer, hvilket resulterede i meget ømme fødder. På vejen mødte vi forskellige hjorter, men vi ville rigtig gerne finde nogle kronhjorter. Charlotte var træt og ville gå tilbage, så Daniel måtte overbevise Charlotte på den mest charmerende måde, så de kunne fortsætte deres tur bare 10 minutter længere. Gudskelov mødte vi få øjeblikke senere et par smukke kronhjorter i buskadset. Charlotte måtte hoppe over en lille å og rulle sig i mudderet med sin store mave for at opnå de bedste fotopositioner. Selvfølgelig fangede denne mystiske adfærd hjortens opmærksomhed, hvorefter den gik over mod Charlotte. Gudskelov besluttede den for at stoppe to meter fra hende og posere foran kameraet. Så tak for det. Denne oplevelse resulterede i to smukke plakater. 

Hvad er jeres næste projekt?
Indenfor de sidste par måneder har vi udstillet på et par internationale messer for på den måde også at nå ud på det internationale marked. Det er faktisk gået rigtig godt, så p.t. arbejder vi meget med at bygge markederne op, inden vi igen skal gå i tænkeboks og arbejde videre på forårets nyheder og holde det gode momentum, vi oplever. Vi har en del ting i vores overvejelser, men kan desværre ikke afsløre dem her :0). 

Hvilken stil har I i jeres eget hjem?
Vi vil nok betegne det som en lidt blandet stil. For på den ene side er vi til en indretning med autentiske materialer, som f.eks. træ, mursten, beton etc., og på den anden side kan vi godt lide den moderne og minimalistiske stil, som nok kommer til udtryk, når vi er på udkig efter møbler. Vi bygger også selv nogle af vores møbler, f.eks. sengerammen eller knager m.m. F.eks. har vi fældet et træ i vores have, som nu er blevet en del af vores knagesystem. 

Hvad drømmer I om til boligen lige nu?
Da vi købte vores hus for fire år siden, gik vi i gang med den helt store make over. Her fik vi bygget en større tilbygning, satte hele kælderen i stand, malede huset udenfor, fik ny terrasse m.m. På den måde skabte vi plads til vores virksomhed, som i dag består af et 130 kvm. studie. Så man har vel altid nogle nye drømme i forhold til huset. Lige p.t. drømmer vi om at få et nyt køkken og få åbnet op til et stort samtalekøkken, da vi bruger relativ meget af vores tid i køkkenet i dag. 

Hvilke drømme og ønsker har I for ChiCura?
Vores drøm for fremtiden er at opbygge et internationalt brand med en række produkter, som man som slutbruger kan erhverve med en ren samvittighed. Dyrevenlige produkter, der produceres under humane betingelser, og som tager højde for miljøet. Ligeledes er vores mission at donere op til 10 % af vores årlige fortjeneste til velgørenhed.

Relaterede produkter

Relaterede blogindlæg

Del dette blogindlæg

Tilføj en kommentar

 (med http://)